1.
PUASA UMUM
-
Puasa umum ialah puasa bagi orang Mukmin yang
derhaka kepada Allah SWT.
-
Orang yang
berpuasa peringkat ini dia boleh menahan makan dan minum dan boleh menahan
syahwatnya dari melakukan persetubuhan dengan isterinya tetapi matanya masih
lagi mata keranjang, telinganya masih lagi melakukan maksiat, kakinya masih
menghalakan ke tempat tempat maksiat.
-
Orang yang
berpuasa pada peringkat ini lahirnya belum dapat berpuasa betapalah batin lagi
payah untuk berpuasa. Batinnya, iaitu hati masih riak, ujub, sombong, takabur,
cinta dunia, bakhil dan seumpamanya.
-
Tidak
member kesan pada jiwanya, jauh sekali untuk mendapatkan hikmah hikmah orang
yang berpuasa. Dan yang paling malang sekali puasa peringkat ini Allah tidak
dapat menerima sebagai ibadah kepada Nya.
2.
PUASA
KHUSUS
-
Dikatakan
juga sebagai puasa “Abrar”,
“Al-Muflihun” dan “Al-Faizun”.
-
Berpuasa
dari segala yang diperintah Allah kecuali menahan hatinya daripada mengingati
hal-hal dunia yang halal dan yang harus.
-
Ertinya,
dia tidak makan, tidak minum, serta tidak mendekati isterinya di siang hari.
Dia juga dapat memelihara pancainderanya dari melakukan maksiat dan juga dia
hatinya dari riak, ujub, takabur, gila puji, gila harta dan lain lain. Cuma
yang dia tidak boleh ialah mengelakkan hatinya daripada mengingati dunia yang
halal dan yang harus baginya.
-
Berpuasa
peringkat ini puasanya telah dapat dinilai oleh Allah SWT dan berpuasa
peringkat ini sedikit sebanyak boleh memberi kesan yang baik terhadap
peribadinya.
3.
PUASA
KHUSUSUL KHUSUS
-
Iaitu
puasa golongan Muqarrobin. Mereka berpuasa dari segala yang lahir dan batin
hinggakan berpuasa dari mengingati dunia yang harus.
-
Hati
mereka sepanjang masa, setiap ketika hanya mengingati Allah. Hati mereka
tenggelam lahir dan batin di dalam memuja dan memuji Allah SWT.
-
Ini adalah
puasa para Rasul, Nabi dan para aulia Allah. Tentu sekali kita tidak berada di
peringkat ini, tetapi sangat digalakkan agar kita berikhtiar dan bermujahadah
untuk mencapainya.
*Hendaklah kita berazam supaya puasa di bulan Ramadhan kali ini lebih
baik dan dapat membentuk diri kita menjadi hamba yang semakin taat dengan
perintah Allah. Kalau peribadi seseorang itu tidak berubah selepas menjalani
ibadah puasa di bulan Ramadhan, maka ini menunjukkan ‘latihan’ puasanya itu
tidak member kesan dan ibadah puasanya tiada nilai disisi Allah SWT.
0 comments
salamun 'alaikum.
wacana ini kuutarakan kepada sidang pembaca di alam maya ini. sebarang komentar, kritikan serta tunjuk ajar amatlah dialu-alukan kerna kita manusia yang pelupa, selalu saja membuat kesilapan. mungkin saja 1000 kekurangan terdapat dalam artikel ini. Wallahu a'lam.