G. Nuang 1493m (4899 kaki) dpl terletak di daerah Hulu Langat, Selangor. Gunung ini juga bersempadanan dengan negeri Pahang. Puncak gunung ini ditanda dengan sebuah beirut. Pokok-pokok agak tinggi di puncaknya namun terdapat kawasan tinjau untuk melihat panorama Lembah Klang terutama Bandaraya Kuala Lumpur. Jelas kelihatan pencakar-pencakar langit di Kuala Lumpur seperti Menara Petronas, Menara Kuala Lumpur menara Rebung dan yang lain lagi. Di satu sudut pula boleh dilihat kawasan tadahan empangan Hulu Langat, juga kawasan tadahan empangan Klang Gate berserta Bukit Tabur. Kawasan puncak boleh memuatkan sebilangan pendaki untuk bermalam dan menikmati panorama malam.

Kebiasaannya gunung ini menjadi tempat latihan bagi pendaki-pendaki di Lembah Klang sebelum mendaki gunung-gunung yang lebih tinggi.


Laluan Pendakian
Pendaki boleh pergi ke K. Pansun, Hulu Langat dengan menaiki bas Kuala Lumpur - Pansun ataupun menggunakan kenderaan sendiri. Kemudian pendaki boleh berjalan menuju Empangan Hulu Langat. Pejabat Perhilitan yang berada bersebelahan pintu pagar kawasan empangan, menjadi tempat pendaki melaporkan pendakian dan tempat meletak kenderaan persendirian. Laluan seterusnya menyusuri jalan batu kerikil, kemudian masuk ke jalan balak lama atau jalan tanah merah. Keadaan muka bumi mula mencanak dan sesekali pendaki terpaksa meuruni bukit. Laluan diselang-seli tanah merah dan jalan tar.

Terdapat satu lagi laluan untuk terus ke jalan balak lama tanpa melalui Pejabat Perhilitan. Pendaki boleh menyimpang dari laluan ke Pejabat Perhilitan menuju ke Quarters LLN (TNB) lama. Laluan boleh dilalui dgn menggunakan kereta sepanjang jalan baru kerikil. Pendakian bermula dengan melintasi deretan rumah tinggal quarters tersebut sehingga bertemu jalan balak.


Terdapat sebuah wakaf didirikan di penghujung jalan balak yang boleh dilalui dgn menggunakan pacuan 4 roda. Bangku-bangku turut ditempatkan sebagai tempat rekreasi Sg. Loloh. Pendaki perlu menyusuri laluan bersebelahan palong air sepanjang laluan hingga sampai ke rumah Empangan Loloh, kemudian melintasi empangan sebelum tiba di Kem Loloh. Kawasan kem agak luas dan mampu menampung 200 pendaki.
Beirut Gunung Nuang
Kem Loloh biasanya menjadi tempat bermalam para pendaki. Hanya dua kali melintasi sungai melepasi kem sebelum memulakan pendakian ke puncak. Laluan pendakian mencanak dan lebar memandangkan laluan adalah bekas laluan balak lama. Laluan akan menjadi licin bila hujan.
Laluan balak lama tamat sebaik tiba di kem yang dikenali sebagai Dataran Pacat. Jangan terkejut jika pacat kini sukar ditemui di kem ini. Ada satu sumber air di bawah cerun curam Dataran Pacat ini. Tidak ramai pendaki yang menuruni cerun ini melainkan betul-betul kehabisan air ataupun bermalam di Dataran Pacat ini.
Dari Dataran Pacat laluan pendakian terus mencanak menyusuri tangga-tangga akar kayu. Terdapat satu puncak anak Nuang sebelum sampai ke puncak G. Nuang. Keadaan muka bumi mulai lembab dan berlumut hingga ke puncak.



Sumber: 
http://www.mchwen.com/mountains/Mount%20Info/G%20Nuang/G%20Nuang.html

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati